تاریخ انتشار : شنبه 25 شهریور 1402 - 20:10
115 بازدید
کد خبر : 208877

کشف ابعاد تازه‌ای از معماری آتشکده فردقان

کشف ابعاد تازه‌ای از معماری آتشکده فردقان

به گزارش ایلنا، محسن کریمی افزود: در کاوش‌های صورت گرفته در بنای تاریخی آتشکده فردقان تاکنون حریم قلعه و بقایای معماری یک بنای ۴ ضلعی به ابعاد ۱۷*۱۷ مترمربع شناسایی شده و مورد کاوش قرار گرفته است. وی ادامه داد: این بنای ۴ ضلعی که به تازگی شناسایی شده و در فرایند کاوش قرار دارد،

کشف ابعاد تازه‌ای از معماری آتشکده فردقان

به گزارش ایلنا، محسن کریمی افزود: در کاوش‌های صورت گرفته در بنای تاریخی آتشکده فردقان تاکنون حریم قلعه و بقایای معماری یک بنای ۴ ضلعی به ابعاد ۱۷*۱۷ مترمربع شناسایی شده و مورد کاوش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این بنای ۴ ضلعی که به تازگی شناسایی شده و در فرایند کاوش قرار دارد، احتمالاً همان آتشکده فردقان است که در متون تاریخی به آن اشاره شده است. این بنا دارای ستون‌های ۴ ترک آجری است.

سرپرست هیئت کاوش باستان‌شناسی آتشکده فردقان اظهار داشت: همچنین در فصل جدید کاوش، ابعاد کلی و ساختار معماری ستون ضلع جنوب غربی مورد کاوش قرار گرفته است. این ستون ۴ وجهی یا دالبری شکل با مصالح آجری بنا شده و روی بدنه آن از اندود گچ پوشیده شده است.

کریمی تصریح کرد: این بنای تاریخی دارای یک درگاه ورودی در ضلع شرقی به عرض ۱.۸۰ متر، یک درگاه در ضلع غربی به عرض ۲.۲۰ متر و ۳ درگاه ۹۰ سانتیمتری، ۱.۸۰ متری و ۱.۴۰ متری در ضلع جنوبی است. عرض دیوارهای بنا ۱.۵ متر است و با استفاده از مصالح اصلی سنگ احداث شده و از درون دارای اندود گچ است.

وی بیان داشت: روستای تاریخی فردقان (Fardaghan) در شمال غرب شهرستان فراهان قرار دارد. در این روستای تاریخی بقایای یک قلعه عظیم به مساحت حدود یک هکتار و همچنین بقایای معماری منتسب به یک آتشکده وجود دارد.

سرپرست هیئت کاوش باستان‌شناسی آتشکده فردقان تأکید کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته بر روی متون تاریخی، از سده سوم هجری به مکانی به نام فردقان و برخی وقایع تاریخی مرتبط با آن اشاره شده است.

کریمی ابراز داشت: در این متون به فردقان، آتشکده واقع در آن، تصرف و تخریب آن توسط حاکم قم در سال ۲۸۸ هجری، انتقال درب مطّلای آتشکده به کعبه در زمان حجاج بن یوسف، شکست علاءالدوله کاکویه از مسعود بن محمود بن سبکتکین و پناه گرفتن او در قلعه فردقان و نیز زندانی شدن بوعلی سینا در قلعه مذکور پرداخته شده است.

(1208)

منبع:ایلنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.