تاریخ انتشار : دوشنبه 13 دی 1400 - 17:29
152 بازدید
کد خبر : 184420

موانع پیش روی«سعد حریری» برای تشکیل دولت در لبنان

موانع پیش روی«سعد حریری» برای تشکیل دولت در لبنان

یک‌ کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: یکی از مشکلات پیش روی لبنان برای تشکیل دولت ، دخالت های خارجی در ترتیبات داخلی این کشور است. صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا در مورد اظهارات اخیر سعد حریری نخست وزیر مامور به تشکیل دولت لبنان ، مبنی بر این که  پیشرفتی تا به الان در

موانع پیش روی«سعد حریری» برای تشکیل دولت در لبنان 

یک‌ کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: یکی از مشکلات پیش روی لبنان برای تشکیل دولت ، دخالت های خارجی در ترتیبات داخلی این کشور است.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا در مورد اظهارات اخیر سعد حریری نخست وزیر مامور به تشکیل دولت لبنان ، مبنی بر این که  پیشرفتی تا به الان در تشکیل دولت در این کشور حاصل نشده است، اظهار کرد : سعد حریری  مدت زیادی نماینده عربستان در لبنان بود و هر کاری که عربستان می گفت انجام می داد و و در راستای تامین دیدگاهها و منافع سعودی در لبنان حرکت می‌کرد ولی در  دو سال اخیر سعد حریری  دیگر جایگاه قبلی خود را در میان مقامات سعودی از جمله محمد بن سلمان ندارد و عربستان  مانند قبل  از او حمایت نمی کند ، در حال حاضر ریاض به گزینه‌های دیگری در لبنان توجه دارد که در این زمینه می‌توان به  آقایان «بهاالدین حریری» و «لیفی» که با مقامات امنیتی لبنان ارتباط دارد ، اشاره داشت .

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: سر و صداها و شلوغی هایی که  چندی پیش در منطقه طرابلس لبنان رخ داد و کم کم داشت به بیروت نیز کشیده می‌شد، نتیجه حمایت‌های عربستان بود .

صباح زنگنه با تاکید بر این که عربستان همچنان به عنوان یک  بازیگر مخرب در  نظام سیاسی لبنان  عمل می‌کند، ادامه داد: با توجه به این تحولات سعد حریری  به دنبال حامی خارجی دیگری می گردد و در همین راستا یکی الی دو بار هم  به فرانسه رفت و  آقای مکرون وعده هایی را به او داد که این وعده‌ها تاکنون عملی نشده است .

وی  با بیان اینکه تشکیل کابینه در لبنان گام مهمی محسوب می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز حل مشکلات دیگری در لبنان از جمله مشکلات اقتصادی و جلوگیری از سقوط اقتصاد لبنان باشد و بر روی سیاست خارجی این کشور  نیز تاثیر بگذارد ، افزود : ولی به نظر می رسد تعدادی از کشورهای منطقه  از جمله عربستان از یک طرف و از طرف دیگر کشوری همچون فرانسه  به جمع بندی روشنی در این زمینه نرسیده اند.

زنگنه با بیان اینکه به نظر می‌رسد مکرون  منتظر این است که ببیند سیاست دولت جدید آمریکا در مورد لبنان چگونه خواهد بود تا در آن  مسیر حرکت کند، خاطر نشان کرد : یکی از مشکلات اصلی لبنان در   پیشبرد برنامه‌ها و اهداف خود از جمله تشکیل دولت، دخالت های خارجی است  که در ترتیبات داخلی در این کشور صورت می گیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از النشره،  به تازگی سعد حریری، نخست وزیر مامور به تشکیل دولت لبنان که برای دیدار با میشل عون، رئیس جمهوری این کشور به کاخ بعبدا رفته است، در سخنانی با تاکید بر لزوم تشکیل دولت از تکنوکرات‌ها، عنوان داشت که تا به الان پیشرفتی در تشکیل دولت حاصل نشده است.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.