تاریخ انتشار : دوشنبه 13 دی 1400 - 16:58
31 بازدید
کد خبر : 184105

مجلس بودجه ۱۴۰۰ را در دو سقف ببندد

مجلس بودجه ۱۴۰۰ را در دو سقف ببندد

ایسنا/خراسان رضوی استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بعید به نظر می‌رسد که دولت تغییر اساسی در لایحه بودجه ایجاد کند، اما شاید بهترین کار این باشد که مجلس، بودجه را در دو سقف ببندد. وحید ارشدی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلس اظهار کرد: آثار دخل

مجلس بودجه ۱۴۰۰ را در دو سقف ببندد

ایسنا/خراسان رضوی استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بعید به نظر می‌رسد که دولت تغییر اساسی در لایحه بودجه ایجاد کند، اما شاید بهترین کار این باشد که مجلس، بودجه را در دو سقف ببندد.

وحید ارشدی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلس اظهار کرد: آثار دخل و خرج دولت در هر کشوری، خود را در دخل و خرج ملت نشان می‌دهد لذا معیشت مردم تابعی از نظام تصمیم ساز، تصمیم گیر و نوع حکمرانی دولت و مجلس است.

وی افزود: حکمرانی خوب بودجه موجب پایداری اعتماد به نظام تصمیم گیر است و اگر مردم تشخیص دهند و پیش بینی کنند که پیامد حکمرانی بودجه، تورم و کوچک شدن سفره آنهاست، این امر موجب شکاف بیشتر مابین مردم و نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز خواهد شد.

این اقتصاددان بیان کرد: رد کلیات بودجه تابوی نه گفتن حکمرانی بد بودجه را شکست و تصمیم‌گیران را وادار به بازنگری در تهیه این سند مهم کرد.

وی تاکید کرد: اقتصاد سیاسی بودجه، بسیار پیچیده است و تضاد منافع بازیگران در قوای مجریه و مقننه، مانع از اصلاحات ساختاری بودجه شده است. ویژگی بودجه ۱۴۰۰ این بود که بخشی از بودجه توسط دولت بعدی باید اجرا شود  وعملکرد آخر سال ۱۴۰۰ به نام دولت بعدی تمام می شود.

ارشدی  با تاکید بر اینکه بنابراین بعید به نظر می‌رسد که دولت تغییر اساسی در لایحه بودجه ایجاد کند، افزود: اما شاید بهترین کار این باشد که مجلس، بودجه را در دو سقف ببندد و با در نظر گرفتن اصلاحات ساختاری، بودجه برای شش ماهه دوم سال آینده مصوب کنند تا بتوان تغییرات عملکردی بین دو بودجه با اصلاح ساختار و بدون اصلاح ساختار را سنجید.

این استادیار اقتصاد دانشگاه فردوسی تاکید کرد: اما برای این امر نیاز است که عزم مجلس بر اصلاح ساختار باشد و عملیاتی کردن آن با آغاز دولت بعدی شروع شود زیرا تجربه نشان داده معمولا آغاز هر دولتی با سرمایه اجتماعی بیشتری نسبت به پایان هر دولت است و همراهی دستگاه‌ها با هم بیشتر بوده است و آثار آن را می توان در اجرای بودجه شش ماهه دوم توسط دولت دید.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.