تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 دی 1400 - 16:51
152 بازدید
کد خبر : 189973

«عقل» و «نقل» ۲ بازوی تربیت انسان هستند

«عقل» و «نقل» ۲ بازوی تربیت انسان هستند

ایسنا/قزوین امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه حضرت علی(ع) عقل را در کنار نقل منشاء اثر قرار دادند، گفت: «عقل» و «نقل» باید کنار یکدیگر باشند چراکه ۲ بازوی تربیت انسان و تعالی جامعه به شمار می‌روند لذا هرچقدر شناخته شوند انسان و جامعه به تعالی نزدیک‌تر خواهد شد. حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد در آیین رونمایی

«عقل» و «نقل» ۲ بازوی تربیت انسان هستند

ایسنا/قزوین امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه حضرت علی(ع) عقل را در کنار نقل منشاء اثر قرار دادند، گفت: «عقل» و «نقل» باید کنار یکدیگر باشند چراکه ۲ بازوی تربیت انسان و تعالی جامعه به شمار می‌روند لذا هرچقدر شناخته شوند انسان و جامعه به تعالی نزدیک‌تر خواهد شد.

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد در آیین رونمایی از کتاب «تأملی در حکمت‌های علوی» نوشته سید محمد حکاک قزوینی که امروز دوشنبه ۲۰ دی در تالار اجتماعات مهندس بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: افراد فرهیخته می‌توانند اثرگذار باشند و آثار ارزشمندی را به یادگار بگذارند اما باید به چند ویژگی آراسته باشند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی و بارزترین خصیصه که زمینه موفقیت و توفیق ایفای نقش موثر در زندگی را فراهم می‌آورد سطح عقلانیت و خردورزی است؛ افراد به میزان بهره‌ای که از خرد و عقلانیت دارند از زندگی خود بهره می‌برند و در جامعه نیز اثرگذار هستند.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: حضرت علی (ع) رسالت انبیا و پیامبر گرامی اسلام(ص) را آشکار و آن را کشف ذخایر عقل و اندیشه بیان کردند؛ در حقیقت انبیا سطح عقلانیت را در جامعه ارتقا بخشیدند و کارایی آن را ارتقا دادند.

وی بیان کرد: حضرت علی (ع) «عقل» را در کنار «نقل» منشاء اثر قرار دادند و به درستی به آن اشاره کردند؛ در تفسیر تسنیم نیز اشاره شده است که نباید عقل را مقابل دین قرار داد بلکه عقل باید مقابل علم قرار گیرد. عقل و نقل باید کنار یکدیگر باشند چراکه ۲ بازوی تربیت انسان و تعالی جامعه به شمار می‌روند لذا هرچقدر شناخته شوند انسان و جامعه به تعالی نزدیک‌تر خواهد شد.

ابوترابی‌فرد اشاره کرد: در کنار گوهر عقلانیت، گوهر علم و دانش نیز باید مود توجه قرار گیرد؛ هرچقدر سطح دانش و عمق آن گسترده‌تر شود سطح تأثیرگذاری انسان عاقل ارتقا پیدا خواهد کرد؛ در حقیقت در کنار گوهر عقلانیت و دانش، گوهر دین نیز وجود دارد و جدا کردن عقل و علم از دین غیرممکن است. هر جا عقل حضور داشته باشد و به گوهر دانش آراسته شود، دیانت نیز حضور خواهد داشت بنابراین انسان عاقل نسبت به احتمال حیات ابدی بی‌تفاوت نخواهد بود.

وی تصریح کرد: «حکاک» در سطح قابل تقدیری به سه گوهر عقلانیت، حکمت و دیانت آراسته است و در سطح بالای عقلانیت قرار دارد که این گوهر امکان استفاده و بهره از علم و دانش را فراهم کرده است همچنین فهم شایسته نسبت به محیط و زمان و استفاده از تهدیدها و فرصت‌ها از ویژگی‌هایی است که خداوند متعال به او عطا کرده است.

امام جمعه موقت قزوین اظهار کرد: دکتر «حکاک» عمر گران‌بهای خود را در راه تحصیل علم و دانش سپری کرده است و تغییر از رشته مهندسی شیمی به علوم اسلامی ریشه در عقلانیت این استاد حکیم دارد؛ فراموش نکنیم که دانش مرز ندارد اما عمر انسان محدود است.

وی افزود: تأمل و درنگ «حکاک» موجب شد تا در حوزه علوم انسانی حوزه فلسفه و حکمت گام بردارد و آثار ارزشمندی را خلق و خود را به حکمت آراسته کند؛ در این عصر و زمان که جامعه و دانشگاه با انواع سوالات روبه‌روست حکاک برای پاسخگویی به آنان قدم برداشته است؛ این استاد فرهیخته به دیانت ادب و اخلاق دینی آراسته است لذا در دانشگاه و مجامع علمی منشأ اثر ارزشمند بوده و جایگاهش ستودنی است.

ابوترابی فرد متذکر شد: دین، حقیقت را بیان می‌کند و تنها راه سعادت سلوک علمی است و هر تصمیم و اقدام بدون پشتوانه علمی موجب خسران جامعه خواهد بود.

امام جمعه موقت قزوین یادآور شد: انسان راه را می‌داند و وظیفه خود را می‌شناسد که این وظیفه با هوا سازگار نیست برای اینکه راه را سهل کند دچار تردید و هوا و هوس می‌شود و تردید، قطع را به ظن قوی و سپس به احتمال تبدیل می‌کند بنابراین باید مراقب اعمال خود باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.