تاریخ انتشار : دوشنبه 20 دی 1400 - 18:20
147 بازدید
کد خبر : 189555

در شرایط کرونایی با مشکل تخت بیمارستانی مواجه نشدیم

در شرایط کرونایی با مشکل تخت بیمارستانی مواجه نشدیم

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد:  سرانه بسیار خوبی در خصوص تخت به نسبت جمعیت داریم که تقریبا جرء چند استان برتر کشور از نظر سرانه تخت به نسبت جمعیت هستیم؛ به همین دلیل در بحران‌ها به ویژه در بیماری کرونا، خوشبختانه در سطح استان به هیچ عنوان با مشکل کمبود تخت مواجه

در شرایط کرونایی با مشکل تخت بیمارستانی مواجه نشدیم

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد:  سرانه بسیار خوبی در خصوص تخت به نسبت جمعیت داریم که تقریبا جرء چند استان برتر کشور از نظر سرانه تخت به نسبت جمعیت هستیم؛ به همین دلیل در بحران‌ها به ویژه در بیماری کرونا، خوشبختانه در سطح استان به هیچ عنوان با مشکل کمبود تخت مواجه نشدیم.

محمد دهقانی، امروز دوشنبه ۲۰ بهمن ضمن تبریک چهل و دومین پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر، گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، شهرستان‌های استان زیرمجموعه خراسان بزرگ بودند که در دو سه شهرستان، بیمارستان‌های بسیار کوچکی وجود داشته و خدمات خیلی محدودی را به مردم ارائه می‌کردند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: آن هم با حضور پزشکان عمومی غیر ایرانی که از سایر کشورها حضور داشتند، در حوزه بهداشت هم هیچ زیرساخت بهداشتی در سطح کشور وجود نداشت و این نظام بهداشتی و شبکه‌ای که در حال حاضر در استان داریم، حاصل انقلاب اسلامی است.

به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی نیز هیچ پایگاه اورژانسی وجود نداشته که در سال‌های بعد از انقلاب به همت جمهوری اسلامی در سطح کشور و خراسان جنوبی راه اندازی شده است.

دهقانی ادامه داد: همچنین در آن سال‌ها هیچ آموزشگاه یا دانشکده‌ای در حوزه علوم پزشکی در استان وجود نداشته و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال ۱۳۶۵ افتتاح و راه اندازی شده است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال ۱۳۶۵ با دو رشته پزشکی و پرستاری راه اندازی شد، بعد از آن به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ارتقا پیدا کرد و در حال حاضر ۳۰۰ عضو هیئت علمی در مقاطع مختلف و در رشته‌های مختلف وظیفه آموزش دانشجویان مختلف را بر عهده دارند.

ارتقای رشته‌ها 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در کنار پژوهش‌هایی که توسط این افراد انجام می‌شود، در مجموع ۳۶۸۶ دانشجو در رشته‌های دکترای عمومی پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، کارشناسی ارشد با ۱۷۴ دانشجو، دستیاری با ۱۱۵ رزیدنت، دانشجویان دوره ی PHD با ۳۲ نفر دانشجو و دانشجویان مقطع دکترای عمومی با ۱۲۸۷ نفر و بقیه دانشجویان در مقطع کارشناسی و تعداد اندکی در دوره کاردانی مشغول تحصیل هستند.

دهقانی با بیان اینکه در رشته‌های تحصیلات تکمیلی ۲۵ رشته در مقاطع مختلف در دانشگاه وجود دارد، تصریح کرد: دو رشته دکترای PHD و PHD تحقیقاتی و همچنین در ۱۲ رشته کارشناسی ارشد پذیرش دانشجو داریم و در ۹ رشته دستیاری، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند پزشک متخصص تربیت می‌کند که جایگاه آموزش علوم پزشکی را درخراسان جنوبی نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ما در سومین استان پهناور کشور با ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جمعیت حدود ۸۲۶ هزار نفر، ۱۱ شهرستان در استان است که در این ۱۱ شهرستان ۱۴ بیمارستان دانشگاهی همراه با ۳ بیمارستان غیر دانشگاهی وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: مجموعا ۱۷ بیمارستان با مجموع تخت‌های ۱۶۰۰ تخت ثابت آماده ارائه خدمات درمانی مورد نیاز به مردم در خراسان جنوبی هستند؛ در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند حدود ۷۳۰۰ پرسنل در حوزه‌های مختلف با ارتباطات پرسنلی رسمی، پیمانی، قراردادی، طرحی، تعهدات و شرکتی حضور دارند که در بخش‌های مختلف دانشگاه به مردم ارائه خدمت می‌کنند.

دهقانی ادامه داد: ۹ دانشکده در زیر مجموعه دانشگاه است و در ۶۰ کد رشته پذیرش دانشجو داریم؛ ۳۶۸۶ دانشجو، ۳۰۰ عضو هیئت علمی وجود دارد که دستاوردهای ارزشمندی است که در طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در خراسان جنوبی شکل گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در حوزه بهداشتی نظام شبکه از دستاوردهای بسیار ارزشمند جمهوری اسلامی است که در دنیا مثال زدنی است، گفت: در تمام استان فردی نداریم که متولی سلامتش مشخص نباشد و هر فرد در زیر مجموعه یکی از مراکز بهداشتی ما قرار می‌گیرد که به صورت فعالانه خدمات بهداشتی خود را دریافت می‌کنند.

دهقانی ادامه داد: همچنین ۴۳ مرکز خدمات جامع سلامت شهری ، ۶۰ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی و در مجموع ۱۰۳ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی در استان داریم؛ ۷۰ پایگاه بهداشتی داریم که مکمل مراکز جامع خدمات سلامت هستند و ۳۱۴ خانه بهداشت در تمام روستاهای خراسان جنوبی است؛ به گونه‌ای که مردم خراسان جنوبی در زیر پوشش نزدیک به ۵۰۰ مرکز بهداشتی قرار دارند و به آنها ارائه خدمت می‌شود.

وی در خصوص پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی، بیان کرد: پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی یکی دیگر از دستاوردهای بسیار ارزشمند جمهوری اسلامی است که بعد از پیروزی انقلاب در دهه ۷۰ به تدریج در کشور راه اندازی شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در حال حاضر ۱۹ پایگاه اورژانس شهری و ۲۱ پایگاه اورژانس جاده‌ای داریم که تمامی جاده‌های اصلی خراسان جنوبی تحت پوشش خدمات این پایگاه‌های اورژانس قرار می‌گیرند.

دهقانی ادامه داد: ۲ پایگاه اورژانس هوایی نیز طی چند ساله گذشته بعد از شروع طرح تحول نظام سلامت در سطح استان راه اندازی شد و در شهرستان‌های بیرجند و طبس چرخه ارائه خدمت در اورژانس پیش بیمارستانی استان را تکمیل کرد.

سرانه مطلوب تخت به نسبت جمعیت

وی در خصوص سرانه تخت در استان گفت: سرانه بسیار خوبی در خصوص تخت به نسبت جمعیت داریم که تقریبا جرو چند استان برتر کشور از نظر سرانه تخت به نسبت جمعیت هستیم؛ به همین دلیل در بحران‌ها به ویژه در بحران بیماری کرونا، خوشبختانه در سطح استان به هیچ عنوان با مشکل کمبود تخت مواجه نشدیم.

دهقانی بیان کرد: در زمینه تخت‌های ویژه نیز زیر ساخت‌های بسیار خوبی در خراسان جنوبی آماده شده؛ ۱۹۴ تخت ویژه که شامل تخت‌های بخش‌های مراقبت‌های ویژه بزرگسالان و آی سی یو، سی سی یو، NICU  و PICU داریم.

۵ مرکز تحقیقاتی تشکیل شد

وی بیان کرد: در حوزه تحقیقاتی نیز ۵ مرکز تحقیقاتی در سطح دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تشکیل شده که اعضای هیئت علمی و محققین ما در این مراکز مشغول ارائه خدمات و پژوهش‌های کابردی هستند، چهار شرکت دانش بنیان در سطح دانشگاه در جهت تولید محصولات مورد نیاز در حوزه سلامت راه اندازی شده و محصولات ارزشمندی را هم تولید و عرضه کردند.

وی افزود: در طی یک ساله گذشته اتفاقاتی که در سطح استان افتاده علی رغم همه محدودیت‌ها و مشکلاتی که در سطح کشور وجود داشته به ویژه تحریم‌های ظالمانه‌ای که از طرف استکبار جهانی به کشور ما تحمیل شده، خوشبختانه با تلاشی که در سطح دانشگاه انجام گرفت و با حمایت‌هایی که از طرف وزارت بهداشت انجام شد، اتفاقات بسیار خوبی در این یک ساله رخ داد از جمله ۶۴ پروژه اعم از عمرانی، آموزشی و تجهیزاتی با حضور مقام عالی وزارت در استان افتتاح شد که متراژ کلی پروژه های عمرانی ۱۴۴۹۰ متر مربع و ارزش ریالی کل این ۶۴ پروژه حدود۱۱۲ میلیارد تومان بوده که سهم حدود ۱۰ میلیارد تومانی آن مربوط به مشارکت خیرین گرامی بود که با حضور مقام عالی وزارت به بهره برداری رسید.

وی بیان کرد: از جمله این پروژه‌ها که در طی یک ساله اخیر به بهره برداری رسید؛ سالن آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه را با متراژ ۲۲۰۰ متر مربع داشتیم که به یاد استاد بزرگوار مرحوم دکتر فروزانفر به عنوان بنیانگذار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به نام ایشان مزین شده است؛ افتتاح ۴ دستگاه سی تی اسکن پیشرفته جهت بیمارستان‌های طبس، فردوس و نهبندان و یک دستگاه هم برای بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند بود که خوشبختانه هر ۴ دستگاه نصب و راه اندازی شده که علاوه بر اینکه در بسیاری از بیماری‌های مختلف ارزش تشخیصی دارند، در بحران بیماری کرونا هم کمک شایان توجهی کرد.

تامین دستگاه‌های اکسیژن ساز

دهقانی ادامه داد: تا به امروز ۳ دستگاه اکسیژن ساز در بیمارستان‌ها مستقر شده که در بیمارستان ولیعصر(عج) و شهید مصطفی خمینی طبس نصب و راه اندازی شده و همچنین دستگاه بیمارستان علی بن ابیطالب سربیشه و دستگاه بیمارستان شهید آتشدست نهبندان تحویل شده است.

وی بیان کرد: یک دستگاه دیگر هم برای شهرستان بشرویه مدنظر ماست؛ همچنین ساختمان آموزشگاه بهورزی در شهرستان بیرجند با متراژ ۱۵۲۰ متر مربع است که بهورزان در این مرکز آموزش می‌بینند.

دهقانی تصریح کرد: ۸ باب مرکز جامع سلامت ازجمله: در شهرستان‌های بیرجند ۲ باب، بشرویه ۱ باب، زیرکوه ۱ باب، طبس ۲ باب، درمیان ۱ باب و سربیشه ۱ باب با متراژ ۴۰۰۰ متر مربع راه اندازی شده که در آن خدمات جامع بهداشتی به مردم ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: بخش مراقبت‌های ویژه بزرگسالان و نوزادان بیمارستان شهدا قاین با ۲۰ تخت و متراژ ۸۱۰ متر مربع از دیگر اقداماتی بود که در طی این یک ساله انجام شده است؛ تکمیل واحدهای دیگر بیمارستان شهید چمران فردوس نیز با متراژ ۲۱۳۰ متر مربع با کیفیت بسیار خوب ساخته و راه اندازی شده و به مردم ارائه خدمت می‌کند.

وی افزود: ۷ دستگاه آمبولانس جدید در طی یک ساله گذشته در پایگاه‌های اورژانس سطح استان مستقر شدند و ارائه خدمت می‌کنند و افتتاح دانشکده داروسازی که دانشجویان از مهر ماه از طریق کنکور سراسری جذب شدند، از دیگر برنامه‌هاست.

دهقانی بیان کرد: طرح توسعه اورژانس بیمارستان شفا بشرویه با متراژ ۷۴۶ متر مربع افتتاح و به بهره برداری رسید. افتتاح ده باب خانه بهداشت در شهرستان های مختلف از جمله ۵ باب در شهرستان طبس، یک باب سرایان ۲ باب سربیشه، ۲ باب درمیان با متراژ ۸۷۰ متر مربع، همچنین مرکز یادگیری الکترونیک دانشگاه در یک فضای بسیار زیبا و امکانات به روز در امر آموزش الکترونیک به دانشجویان ارائه خدمت می‌کند.

وی تصریح کرد: سه باب پایگاه جامع سلامت ۲ باب در بیرجند و ۱ باب در بشرویه با متراژهزار متر مربع راه اندازی و ۶ واحد پایگاه اورژانس ۱۱۵ جدید در شهرستان های بیرجند ۲ پایگاه ، نهبندان ۱ پایگاه، طبس ۲ پایگاه و خوسف یک پایگاه با متراژ ۶۸۰ متر مربع راه اندازی شد.

دهقانی خاطرنشان کرد: ۱۷ تخت آی سی یو جدید در بیمارستان ولیعصر(عج) و بیمارستان شفا بشرویه اضافه شد. که در دوران بحران بیماری کرونا کمک بسیار خوبی را در درمان بیماران داشته‌اند، همچنین دستگاه‌های بسیار پیشرفته که در سطح بیمارستان‌های استان راه اندازی شده از جمله دستگاه رادیولوژی دیجیتال و سونوگرافی پیشرفته در بیمارستان شفا بشرویه، دستگاه لاپاراسکوپ و سونوگرافی در بیمارستان شهید آتشدست نهبندان، دستگاه سونوگرافی پیشرفته در بیمارستان امام علی(ع) سرایان تجهیزات بسیار ارزشمندی بوده که جهت بیمارستان‌های سطح استان خریداری شده است.

مشکل بیماران دیالیزی برطرف شد

وی افزود: سایت آموزشی مرکز آموزشی درمانی بیمارستان قاین با متراژ ۵۰۰ متر مربع در یک فضای بسیار زیبا در طی یک ساله گذشته راه اندازی شد و سالن آمفی تئاتر دانشکده پرستاری طبس با متراژ ۶۰۰ متر مربع افتتاح و راه اندازی شد.

دهقانی یادآور شد: همچنین افتتاح دو واحد دیالیز در شهرستان‌های درمیان و شهر عشق‌آباد بود که مردم این دو شهرستان دیگر نیازی نیست برای انجام دیالیز به شهرستان‌های دیگر مراجعه کنند.

وی بیان کرد: دو باب پانسیون محل استقرار پزشکان در بیمارستان امام علی (ع) سرایان با ۱۸۰ متر مربع و تغییر کاربری سایت آموزشی بیمارستان شهید چمران فردوس به دانشکده پیراپزشکی با متراژ ۵۱۹ متر مربع که فضای آموزشی بسیار خوبی را برای دانشکده پیراپزشکی فردوس آماده کرده و تجهیز بانک خون بیمارستان حضرت رسول فردوس، از دیگر اقداماتی بوده که دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام داده است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.