تاریخ انتشار : شنبه 29 مهر 1402 - 15:10
130 بازدید
کد خبر : 208894

بلاک چین شفافیت خیریه را بهبود می بخشد – اما آیا برای همه مناسب است؟

بلاک چین شفافیت خیریه را بهبود می بخشد – اما آیا برای همه مناسب است؟

به گزارش نوین نیوز و به نقل از کوین تلگراف در سال ۲۰۲۱، شعبه استرالیایی صلیب سرخ ۹۰ میلیون دلار برای کمک به قربانیان آتش‌سوزی‌هایی که مناطق مختلف نیو ساوت ولز و ویکتوریا را گرفتار کرده بود، دریافت کرد. با این حال، این سازمان به زودی به دلیل عدم شفافیت خود مورد انتقاد قرار گرفت

Blockchain improves charity transparency — But is it right for everyone?

به گزارش نوین نیوز و به نقل از کوین تلگراف در سال ۲۰۲۱، شعبه استرالیایی صلیب سرخ ۹۰ میلیون دلار برای کمک به قربانیان آتش‌سوزی‌هایی که مناطق مختلف نیو ساوت ولز و ویکتوریا را گرفتار کرده بود، دریافت کرد.

با این حال، این سازمان به زودی به دلیل عدم شفافیت خود مورد انتقاد قرار گرفت زیرا فاش کرد که تنها حدود یک سوم بودجه مورد نظر را با کمک فوری توزیع می کند و توزیع کل مبلغ ممکن است تا سه سال طول بکشد.

یکی از ساکنان که خانه خود را در اثر آتش سوزی از دست داده است به رسانه های محلی گفت: “آنها قول های زیادی دادند که به این، آن و دیگران خواهند رفت، (اما) من چیزی دریافت نکرده ام، من نمی دانم این پول کجا می رود. ”

این یک مثال یک مشکل مشترک در بین موسسات خیریه را برجسته می کند: فرآیندهای توزیع کمک های خیریه اغلب توسط بوروکراسی مبهم و مستعد سوء مدیریت هستند. بدون مکانیزم های پاسخگویی قوی، موسسات خیریه در معرض سوء مدیریت یا سوء استفاده از بودجه و در بدترین حالت، ارتکاب کلاهبرداری آشکار هستند.

Jack Vinijtrongjit، مدیر عامل AAG – یک شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر که ریاست AAG Charity DAO را بر عهده دارد – به Cointelegraph گفت: «از نظر آماری، پول زیادی در مورد امور خیریه هدر می رود. به عنوان مثال، در برخی موارد، تنها پنجاه سنت از یک دلار به مقصد می رسد. تعداد بسیار کمی می توانند مانند آکسفام به کارایی در محدوده ۸۳ درصد دست یابند.

فناوری بلاک چین می تواند مزایای ملموسی را هم برای اهداکنندگان و هم برای خیریه ها فراهم کند. پاسخگویی و شفافیت بیشتری را برای مشارکت کنندگان ارائه می دهد و آنها را قادر می سازد تا کمک های خود را دنبال کنند و نتایج سخاوت خود را ببینند.

چگونه بلاک چین می تواند شفافیت ایجاد کند
فناوری بلاک چین ردیابی بلادرنگ کمک‌ها و تراکنش‌ها را فراهم می‌کند. این سطح از شفافیت به ایجاد اعتماد و اطمینان در میان اهداکنندگان کمک می کند، زیرا آنها می توانند تأیید کنند که بودجه آنها برای هدف مورد نظر استفاده می شود.

علاوه بر این، به خیریه‌ها اجازه می‌دهد تا تقسیم‌بندی دقیقی از کمک‌های خود به اهداکنندگان ارائه کنند، که نشان می‌دهد چگونه هر دلار به پروژه‌ها یا طرح‌های مختلف تخصیص می‌یابد. Vinijtrongjit گفت: “با بلاک چین، جریان وجوه را می توان به راحتی مشاهده کرد، و اگر سازمان از مردم انتظار دارد به کمک های مالی خود ادامه دهند، باید مطمئن شوند که تا آنجا که ممکن است وجوه مورد نظر تحویل داده می شود.”

وی گفت که این شفافیت می تواند تقلب و سوء استفاده از بودجه را کاهش دهد، زیرا “ممکن است مواردی وجود داشته باشد که مقامات محلی فاسد وجوه را بگیرند و از آنها سوء استفاده کنند.”

فناوری بلاک چین نیز ویژگی مهم تغییرناپذیر بودن را دارد. یک رکورد یا تراکنش بلاک چین را نمی توان بدون توافق همه گره های شبکه تغییر یا حذف کرد. به دلیل تغییر ناپذیری آن، سوابق مالی، تاریخچه اهدا و سایر داده های خیریه از تغییر در امان هستند.

این عملکرد به ویژه برای سازمان‌های غیرانتفاعی مهم است، زیرا تضمین می‌کند که هر کمکی که به هدف آنها داده می‌شود به‌طور دائم مستند شده و به راحتی توسط اشخاص ثالث حسابرسی می‌شود.

قراردادهای هوشمند، قراردادهای خوداجرا با شرایط توافق نامه که مستقیماً در کد نوشته شده است، یکی دیگر از جنبه های ارزشمند فناوری بلاک چین برای موسسات خیریه است. از این قراردادها می توان برای خودکارسازی فرآیندهایی مانند توزیع وجوه یا تأیید تکمیل وظایف خاص استفاده کرد.

قراردادهای هوشمند کمک می کنند تا اطمینان حاصل شود که وجوه برای اهداف تعیین شده خود استفاده می شود، زیرا آنها تنها زمانی وجوه را آزاد می کنند که شرایط از پیش تعریف شده برآورده شود. این امر با حذف نیاز به واسطه ها و کاهش خطر سوء استفاده از بودجه، شفافیت را افزایش می دهد.

موسسات خیریه با استفاده از فناوری بلاک چین
یکی از نمونه‌های بارز خیریه‌ای که از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند، پروژه بلوک‌های ساختمانی برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) است. WFP هنگام ارائه کمک های غذایی به پناهندگان سوری در اردن، بلاک چین را مستقر کرد.

هر تراکنش، از خرید غذا تا توزیع، بر روی یک بلاک چین ثبت می‌شد و به پناهندگان اجازه می‌داد از طریق یک حساب تأیید شده بیومتریک به حقوق خود دسترسی داشته باشند.

برنامه جهانی غذا همچنین استفاده از بلاک چین را به یمن گسترش داد، جایی که از این فناوری برای ارائه کمک های غذایی به جمعیت آسیب پذیر در بحبوحه جنگ داخلی یمن استفاده کرد. با ارائه کوپن های دیجیتال از طریق بلاک چین، WFP می تواند اطمینان حاصل کند که کمک ها به نیازمندان می رسد و در عین حال خطر انحراف یا تقلب را به حداقل می رساند.

در سال ۲۰۲۲، بایننس صندوق امداد اضطراری اوکراین را راه‌اندازی کرد، یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی متمرکز بر ارز دیجیتال که به مردم اجازه می‌داد تا در تلاش‌های امداد اضطراری با هدف کمک به پناهندگان و کودکان نیازمند مشارکت کنند. این ابتکار همچنین با هدف ارائه حمایت لجستیکی حیاتی – از جمله غذا، سوخت و تدارکات ضروری – برای پناهندگان در محل است. علاوه بر این، بایننس ۱۶۰۴۲ BNB اهدا کرد
BNB

صدای تیک تیک پایین می آید
۲۱۴ دلار

معادل ۶ میلیون دلار در آن زمان به صندوق.

کمک‌ها را می‌توان از طریق صفحه رسمی جمع‌آوری کمک‌های مالی، که فهرستی از اهداکنندگان، مبلغ اهدا شده توسط هر اهداکننده، کل مبلغ جمع‌آوری‌شده و تخصیص‌ها را نشان می‌دهد، پیگیری کرد. به عنوان مثال، ۲.۵ میلیون دلار بایننس (BUSD) (به ارزش ۲.۵ میلیون دلار) به یونیسف و مرسی کورپس هر کدام از ۱۱.۳ میلیون دلار جمع آوری شده تا کنون اختصاص یافته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.