تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 دی 1400 - 11:52
165 بازدید
کد خبر : 185060

اوضاع روحی این شهر، بدجور خاکستری است

اوضاع روحی این شهر، بدجور خاکستری است

ایسنا/مرکزی اراک یکی از آن شهرهایی است که اوضاع خوبی در حوزه نشاط اجتماعی ندارد، این مسئله، مسئله امروز و دیروز این شهر نیست، سالهاست که از این مشکل در اراک سخن گفته می شود، مردمش کمتر می خندند و هر روز که می گذرد بیشتر از روز قبل، کم حوصله می شوند. گرچه سالهای زیادی

 اوضاع روحی این شهر، بدجور خاکستری است

ایسنا/مرکزی اراک یکی از آن شهرهایی است که اوضاع خوبی در حوزه نشاط اجتماعی ندارد، این مسئله، مسئله امروز و دیروز این شهر نیست، سالهاست که از این مشکل در اراک سخن گفته می شود، مردمش کمتر می خندند و هر روز که می گذرد بیشتر از روز قبل، کم حوصله می شوند.

گرچه سالهای زیادی است که از این مشکل در اراک سخن گفته می شود، اما هر بار شعارهایی هم از سوی مسئولان و متولیان فرهنگی و شهری برای کاهش این مشکل و افزایش عرق به شهر و زیباسازی و توسعه فضاهای تفریحی و فرهنگی برای افزایش نشاط اجتماعی سر داده می شود و باز هم اتفاقی نمی افتد، گویا نشاط اجتماعی و فرهنگ هم تنها به شعاری تبلیغاتی تبدیل شده که البته مشتریان خودش را هم دارد.

صنعتی و کارگری بودن اراک، اقتصاد کارگری و ویژگی های فرهنگی اجتماعی کارگران عناصر بسیار مهمی هستند که نیازهای فرهنگی و هنری این شهر را متمایز می کنند و این مسئله ای است که به نظر نمی رسد، در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های متولیان فرهنگی هنری و مدیریت شهری اراک نقش چندانی داشته باشد.

کم توجهی به فرهنگ و رویدادهای فرهنگی و اجتماعی در اراک انکارناپذیر و تاسف برانگیز است، در واقع به قول مسئول انجمن هنرهای تجسمی استان مرکزی اوضاع جسمی و روحی این شهر بدجور خاکستری شده است.

علی شعبانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جامعه امروزما بنابر دلایل متعدد که کرونا نیز مزید بر آنها شده دچار کمبود نشاط شده است، لذا جامعه و کشور نیازمند ساخت برنامه‌های فرهنگی و هنری متعددی است که فقط به ‌صورت مناسبتی تولید نشوند و شادی در آنها نهادینه شود.

وی با ذکر این مسئله که میانگین استفاده از رنگ در جامعه رنگ خاکستری است و این رنگ در ظهور و افزایش افسردگی تاثیر بسزایی دارد، افزود: هرچند استفاده از رنگ‌ها چه در پوشش و چه در المان‌های شهری و اسباب زندگی خانوادگی در حال افزایش است، اما رنگ خاکستری رنگ میانگین پوشش و میانگین رنگی است که در همه جا استفاده می شود و نشان‌دهنده نبود روحیه شاد در مردم است.

مسئول انجمن هنرهای تجسمی استان مرکزی افزود: متاسفانه اراک به‌ دلیل وجود صنایع و آلاینده‌ها با امراض و بیماری‌های جدی‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و در این میان قشر کارگری با وجود کرونا شرایط بدتر و محدودکننده‌تری را تجربه کرده و تفریحات جزئی نیز از زندگی آنها رخت بربسته است.

شعبانی با ذکر این مسئله که برنامه‌های مناسبتی و جُنگ‌ها تنها به‌ صورت کوتاه مدت و موقت در روحیه مردم تاثیر دارند، تصریح کرد: در شهرستان اراک نیازمند برنامه‌های متنوع برای درونی کردن شادی و روحیه مثبت در مردم هستیم، لذا انجمن هنرهای تجسمی اراک به طراحی پارک‌هایی جهت تحقق این امر پرداخته است. شهر اراک دارای بوستان‌ها و فضاهای سبز متعددی است، اما پارک‌هایی که توسط این انجمن طراحی شده اند در ساختار خود دارای تفاوت‌هایی است که لبخند را روی لب مردم آورده و در تغییر روحیه آنان تاثیرگذار هستند.

وی افزود: پارک شادی و خنده، پارک‌هایی هستند که با استفاده از المان‌های رنگی و خنده‌آور و نوستالژیک، نشاط مردمی را افزایش می‌دهند، البته افزایش نشاط تنها با خنده مفرط شکل نمی‌گیرد، شکل‌دهی حال و روحیه مثبت در مردم از طریق توجه به عناصر روانشناسی نظیر “رنگ‌ها” افزایش خواهد یافت.

شعبانی تصریح کرد: قرار دادن مجسمه کاراکترهای طنز، کودک، نوستالژی و بومی در این پارک، ایجاد فضای بازی‌های محلی و بومی، طراحی وسایل بازی خنده‌آور و طراحی شاداب‌تر وسایل بازی در این پارک آن را به تحقق هدف خود یعنی “شاداب سازی” نزدیک‌تر می‌کند. در این پارک با اجرای برنامه‌های طنز، جُنگ‌ها، نمایش‌های خیابانی، موسیقی و اجرای سیرک‌ها، در برنامه زندگی مردم اراک تغییراتی شکل خواهد گرفت و به نوعی مردم با هنر نیز پیوند عمیق‌تری برقرار خواهند کرد.

وی با بیان تاثیر منفی کرونا بر هنرمندان اشاره کرد: هنرمندان پیش از این نیز به دلیل عدم توجه به هنر و فرهنگ در شهر اراک مشکلات فراوانی داشتند ولی با حضور و انتشار ویروس کرونا اوضاع بدتر شد و باید گفت امروز حال هنرمندان هم خوب نیست، ساخت این پارک و پارک هنر در شهر اراک و فعالیت هنرمندان در این پارک‌ها علاوه بر نهادینه کردن نشاط اجتماعی می‌تواند، حال خوب را به آنها هدیه دهد.

شعبانی درخصوص پارک هنر توضیح داد: این پارک با عناصر هنری و حضور همه هنرمندان و به اشتراک گذاشتن هنر خود، مردم را با هنر آشنا و به هنر علاقمند خواهد کرد. مراکز هنری با اشتراک گذاری هنر خود و حتی آموزش‌های هنری در این پارک می‌توانند فعالیت وسیع‌تر و پر بازده‌تری در عرصه هنر داشته باشند.

وی با بیان اینکه افزایش نشاط اجتماعی در کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار است، در خصوص ارائه این طرح به مسئولین خاطرنشان کرد: این طرح‌ها در جلساتی تبیین شده و مورد تشویق و استقبال لفظی قرار گرفته ولی با این حال در جلسه آتی با شورای شهر این طرح‌ها به‌ گونه تخصصی‌تری اشتراک گذاری خواهند شد. امید است مسئولین شورای شهر و دیگر مسئولین در اجرای هرچه سریع‌تر این طرح حمایت گسترده‌تر و عملی‌ انجام دهند.

به گزارش ایسنا، اضافه شدن عنوان “قطب فرهنگی” به شهر اراک علاوه‌بر قطب صنعتی و کشاورزی می‌تواند ایده جالبی برای افزایش روحیه نشاط در میان مردم و هنرمندان باشد.

کم توجهی به هنر و فرهنگ در اراک امری مشهود است و می‌توان میزان توجه به آنرا از عدم توجه به مشکلات هنرمندان، تعویق چندین ساله ساخت مجموعه های فرهنگی همچون کتابخانه مرکزی و تالار مرکزی، عدم اختصاص بودجه کافی به این فضاها و خروج هنرمندان از استان و … به خوبی فهمید.

شمار بسیار اندک رویدادهای فرهنگی و هنری از دیگر مصادیق کم توجهی به هنر و فرهنگ در این شهر و البته استان مرکزی است. این مسئله به دوران شیوع کرونا محدود نمی شود چرا که پیش از شیوع این بیماری نیز تعداد و البته کیفیت رویدادهای فرهنگی و هنری در اراک به هیچوجه در خور یک کلانشهر نبود.

شهر صنعتی و کارگری همچون اراک که نتواند با برگزاری چنین رویدادهایی البته با کیفیت مناسب، به مردمانش ایستگاه هایی برای نفس کشیدن بدهد نمی تواند به افزایش شور و نشاط اجتماعی در میانشهروندانش هم امید چندانی داشته باشد.

انتهای‌پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.