تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 - 16:48
192 بازدید
کد خبر : 192089

انقلاب اسلامی موجب تحول هویتی ایرانیان شد

انقلاب اسلامی موجب تحول هویتی ایرانیان شد

ایسنا/اصفهان یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: انقلاب اسلامی برای ایرانیان تحول هویتی به ارمغان آورد، به این معنا که مردم ایران هویت تاریخی خود را به عنوان گروهی که می‌توانند در دنیا پیشتاز باشند به دست آورده‌اند. امیرحسین بانکی پور در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در ۴ دهه گذشته،

انقلاب اسلامی موجب تحول هویتی ایرانیان شد

ایسنا/اصفهان یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: انقلاب اسلامی برای ایرانیان تحول هویتی به ارمغان آورد، به این معنا که مردم ایران هویت تاریخی خود را به عنوان گروهی که می‌توانند در دنیا پیشتاز باشند به دست آورده‌اند.

امیرحسین بانکی پور در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در ۴ دهه گذشته، اظهار کرد: قضاوت در خصوص دستاوردهای انقلاب را باید در دل تاریخ جستجو کنیم. برای مثال می‌توانیم بگوییم ایران در دوران صفویه چه دستاوردهایی داشته است و در آن زمان چه اتفاقاتی رخ داده است. بخش اعظمی از دستاوردهای انقلاب اسلامی مربوط به فرهنگ اسلامی و ایرانی می‌شود که در واقع بعد از دوران تشعشع تمدن اسلامی در چهار قرن اول هجری آن هم در قالب کشور ایران در تمام دنیا متجلی شد که در افق تاریخ، جایگاهی به غیر از همان چهار قرن در سطح جهانی نداشتیم.

وی افزود: اما در ۴۰ سال گذشته در زمینه‌های مختلف فرهنگ اسلامی و ایرانی در دنیا مطرح شده‌ایم. در بعد فرهنگ دینی پیشرفت‌های زیادی کردیم و در ترجمه قرآن کریم و دیگر کتب مطرح دینی به چند زبان اول دنیا ترجمه‌های با کیفیتی انجام داده‌ایم. قبل از انقلاب در تفسیر کتاب المیزان یک تفسیر بیشتر نداشتیم و در تفاسیر کتب مربوط به اهل بیت (ع) چندان مطرح نبودیم. اما در ۴۰ سال گذشته حداقل ۱۰ تفسیر موجه و معتبر در این موارد داشته‌ایم و گاهی به ۵۰ تفسیر هم دست یافته‌ایم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس، گفت: در عرصه علوم انسانی تا چند سال پیش فرهنگ اسلامی حرفی برای این حوزه نداشت، اما هم‌اکنون تحقیقات و نظریه‌پردازی‌های زیادی در حوزه علوم انسانی داریم. در معارف اهل‌بیت (ع) و فرهنگ ناب دینی شاهد هستیم که این معارف ظهوری در دنیا پیدا کرده و به غنای خاصی رسیده است. برای مثال اگر در عصر صفویه کتاب «بحارالانوار» را به عنوان یک مجموعه کتاب بسیار غنی ارزیابی کنیم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون صدها از این نوع کتاب‌های غنی تدوین و تألیف شده است.

بانکی پور تصریح کرد: در بعد مطرح شدن عرفان شیعی و اسلامی پیشرفت‌های زیادی در ۴۰ سال گذشته کرده‌ایم که این عرفان به عنوان یک عرفان حماسی و در صحنه در سطح جهانی مطرح شد. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آنچه که دنیا از جنبه‌های فلسفی این جهان می‌شناخت حداکثر ابوعلی سینا را در بر می‌گرفت، اما بعد از پیروزی انقلاب، حکمت متعالیه با ابعاد گسترده‌ای که داشت به دنیا به خوبی معرفی شد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، افزود: در بعد علوم روز و علوم پزشکی، تا قبل از انقلاب اگر کسی یک بیماری ساده هم می‌گرفت در صورت داشتن تمکن مالی برای درمان به خارج از کشور می‌رفت، اما هم‌اکنون پزشکی ایران به قدری پیشرفت کرده است که حتی از اروپا برای درمان به ایران می‌آیند. در دوران کرونا نیز سه یا چهار کشور بیشتر جرات و شهامت ساخت واکسن را نداشتند که در بین این چند کشور، ایران پیشتاز و واکسن آن بدون هیچ شائبه‌ای بوده و حتی ویروس انگلیسی را نیز از بین برده است.

وی ادامه داد: در علم هسته‌ای نیز پیشرفت‌های زیادی داشتیم که متأسفانه چند سال در آن وقفه به وجود آمد، اما همین که ایرانیان نشان داده‌اند به سادگی می‌توانند به غنی‌سازی ۲۰ درصدی برسند به هویتی بر می‌گردد که انقلاب اسلامی برای ما به ارمغان آورده است به این معنا که مردم ایران هویت تاریخی خود را به عنوان گروهی که می‌توانند در دنیا پیشتاز باشند به دست آورده‌اند. امروز در بسیاری از زمینه‌ها جرأت پیشتازی در جهان را داریم که به تحول هویتی و بازیابی آن در ۴۰ سال گذشته بر می‌گردد.

بانکی پور خاطرنشان کرد: البته در سال‌های اخیر دچار ضعف‌ها و بحران‌هایی شده‌ایم که قضاوتمان در مورد انقلاب نباید به دو سال اخیر محدود شود. در کل مهم‌ترین دستاورد انقلاب همان تحول هویتی است که برای ایرانیان به ارمغان آمده است.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.