تاریخ انتشار : یکشنبه 26 دی 1400 - 10:47
194 بازدید
کد خبر : 192817

اتفاقات قابل تامل آب و هوایی در همدان!

اتفاقات قابل تامل آب و هوایی در همدان!

ایسنا/همدان مدیرکل هواشناسی استان، گفت: میزان بارش در بهار سال‌جاری در ۴۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده و این‌ها می‌تواند بیانگر تغییرات اقلیم در همدان، باشد. حسین عابد در نشست “تغییرات اقلیم و عوامل آن” که در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد، اظهار کرد: میانگین بلندمدت شرایط جوی را اقلیم می‌گویند که در نقاط مختلف، متفاوت است.

اتفاقات قابل تامل آب و هوایی در همدان!

ایسنا/همدان مدیرکل هواشناسی استان، گفت: میزان بارش در بهار سال‌جاری در ۴۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده و این‌ها می‌تواند بیانگر تغییرات اقلیم در همدان، باشد.

حسین عابد در نشست “تغییرات اقلیم و عوامل آن” که در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد، اظهار کرد: میانگین بلندمدت شرایط جوی را اقلیم می‌گویند که در نقاط مختلف، متفاوت است.

عابد در رابطه با تغییرات اقلیمی، تصریح کرد: موتور حرکت جو یعنی خورشید، ۱۵۰ میلیون کیلومتر دورتر از ماست و هر تغییری در خورشید بر روی ما اثرگذار است.

وی ادامه داد: خود ما هم در تغییرات اقلیمی تاثیرگذار هستیم. بعد از انقلاب صنعتی تاکید شده که انسان دارد جو را گرم می‌کند و آنقدر شدتش زیاد است که در ۱۹۸۸ هیات بین الدول تغییر اقلیم برای پایش و بررسی آن، شکل گرفت.

مدیرکل هواشناسی استان همدان، توضیح داد: از ۷۰ سال قبل یعنی سال ۱۹۵۰ شیب تاثیر انسان بر طبیعت با گازهای متان و CO۲ شدت بسیار زیادی گرفته و سالانه ۴۰ گیگامتر مکعب از این گازها در جو منتشر می‌شود که عمدتا انسان‌ها به دلیل استفاده زیاد از سوخت‌های فسیلی، آن‌ها را تولید می‌کنند.

عابد مطرح کرد: این گازها مانند گلخانه‌ها اجازه خروج تابش خورشید از جو را نمی‌دهد و به همین دلیل به آن‌ها گاز گلخانه‌ای می‌گویند.

وی با اشاره به تولید گازهای گلخانه‌ای توسط انسان‌ها، گفت: این گازها به خارج از جو منتقل نمی‌شود و در نتیجه انسان به عنوان مهم‌ترین عامل در ایجاد گرمایش جهانی یا تغییر اقلیم، ایفای نقش، می‌کند.

مدیرکل هواشناسی استان در رابطه با مدل‌های اقلیم، اظهار کرد: معمولا در جهان حاضر، دو روش برای بیان مدل‌های اقلیمی و بیان تغییرات اقلیمی داریم که یک روش آماری است و با توجه به آمار و احتمالات، عمدتا دانشمندان قبول کردند تغییر اقلیم در حال رخ دادن است و یا روش فیزیکی و بررسی و مدل سازی است که در این روش بر اساس آمار و اطلاعات پایش و سنجش می‌کنند و تخمین می‌زنند.

عابد در رابطه با تغییرات اقلیمی در همدان، بیان کرد: کشاورزی تا امروز، مهم ترین مسئله همدان بوده که مبتنی بر چهار رکن؛ خاک، آب، گیاه و شرایط آب و هوا در محیط باز است که سه شرط اول توسط کشاورز غنی می‌شود ولی نمی‌توان در محیط باز، اقلیم را تغییر داد.

وی تصریح کرد: امسال در همدان گردو خوب نبود و یکی از دلایل آن، افزایش دما در بهار و تابستان بود. اتفاقی که باید در تیر و مرداد رخ می‌داد در خرداد صورت گرفت و دمای ۲۸ درجه در اردیبهشت ثبت شد که بی سابقه بود.

مدیرکل هواشناسی استان همدان، ادامه داد: در ۴۵ سال گذشته خشک ترین فروردین را در سال ۱۴۰۰ داشتیم و فصل بهار نیز با ۱۵ میلی‌متر بارندگی در ۴۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده و این اتفاق‌ها به ما سیگنال می‌دهد که شرایط معمولی نیست.

عابد با اشاره به بارش باران در همدان، گفت: ما الان، انتظار برف داریم اما به دلیل گرمای هوا باران می‌بارد و با موج گرمایی برف‌ها آب می‌شود که باعث می‌شود نفوذ آب به خاک و دبی رودخانه‌ها کاهش پیدا کند و بهار کم‌آبی داشته باشیم بنابراین اتفاقات همدان، قابل تامل است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.