تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 دی 1400 - 16:41
138 بازدید
کد خبر : 186021

کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در کرمان/ نگرانی بابت وقوع موج جدید کرونا

کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در کرمان/ نگرانی بابت وقوع موج جدید کرونا

ایسنا/کرمان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: متاسفانه در روزهای اخیر شاهد کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی هستیم و اخیرا با برگزاری مراسم ترحیم، عروسی، میهمانی و برگزاری جلسات در نهادهای مختلف، نگرانی بابت موج جدید بیماری افزایش یافته است. دکتر”حسین صافی زاده” در گفت و گو با ایسنا درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در

کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در کرمان/ نگرانی بابت وقوع موج جدید کرونا

ایسنا/کرمان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: متاسفانه در روزهای اخیر شاهد کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی هستیم و اخیرا با برگزاری مراسم ترحیم، عروسی، میهمانی و برگزاری جلسات در نهادهای مختلف، نگرانی بابت موج جدید بیماری افزایش یافته است.

دکتر”حسین صافی زاده” در گفت و گو با ایسنا درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان کرمان اظهار کرد: با اجرای طرح شهید سلیمانی در استان کرمان از آذرماه، با کاهش موارد ابتلا به کرونا مواجه بودیم و موارد بستری به تدریج در کشور و استان کرمان کاهش پیدا کرده، به موازات آن مرگ و میر ناشی از بیماری نیز کاهش یافته و تا چند هفته اخیر سیر نزولی را به وضوح شاهد بودیم.

وی افزود: اخیرا سیر نزولی موارد بستری متوقف شده و در مواردی، شیب مختصری نیز مشاهده می شود و از سوی دیگر در دو هفته اخیر با افزایش موارد مثبت سرپایی مواجه شدیم.

صافی زاده تصریح کرد: از دلایل این وضعیت می توان به دو مورد مهم اشاره کرد؛ نخست اینکه با کاهش موارد این مسئله تداعی شود؛ کرونا تمام شده و حساسیت مردم در رعایت پروتکل ها و احتیاط های مدنظر کاهش یافته و زدن ماسک و فاصله  اجتماعی کمتر رعایت می شود و به تبع آن افزایش انتقال بیماری و به تدریج افزایش موارد سرپایی را شاهد هستیم.

وی بیان کرد: مورد دیگر مسافرت های چند هفته اخیر، به ویژه به مناطق جنوب کشور از جمله هرمزگان و برگشت مسافران بوده که این مسئله نیز در افزایش بیماری موثر بوده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: کاهش حساسیت، ساده انگاری و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی نقش بسیار مهمی در افزایش ابتلا دارد و باید در شرایط فعلی مدنظر داشت که شرایط انتقال بیماری فراهم است و  همچنین بخش عمده ای از افراد بدون علامت و یا با علائم خفیف هستند که به راحتی شناسایی نمی شوند و اگر توصیه های بهداشتی را رعایت نکنیم و از ماسک و فاصله اجتماعی غفلت کنیم، ویروس منتقل شده و با افزایش موارد مواجه می شویم.

وی اظهار کرد: با افزایش موارد سرپایی، نگران افزایش موارد بستری خواهیم بود و به تبع آن در هفته های بعد به تدریج موارد مرگ و میر نیز افزایش می یابد.

صافی زاده تصریح کرد: تجربه ماه های گذشته این را نشان می دهد که افزایش موارد سرپایی در هفته های بعد بستری و بعد مرگ را به دنبال دارد و این موجب نگرانی است و از مردم می خواهیم کماکان رعایت پروتکل ها را داشته، از دورهمی پرهیز کنند و اگر مجبور هستند برای بازدید بزرگ تر ها بروند، در درجه اول محیط تهویه مناسب داشته، زمان دورهمی را به حداقل رسانده و سریع تر مجلس را به پایان برسانند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره احتمال بروز موج جدید بیماری در استان کرمان بیان کرد: با توجه به شرایط موجود نگرانی بابت موج جدید وجود دارد و اگر بی توجهی به شرایط بهداشتی داشته باشیم، با توجه به وضعیت آب و هوایی، سرمای زمستان و اینکه تهویه در اغلب محیط های اداری و منازل کم، تماس نزدیک افراد زیاد و  فراهم بودن زمینه انتقال ویروس و همچنین با افزایش موارد ابتلا در روزهای اخیر، در اسفندماه افزایش موارد بستری و مرگ و میر را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه می توانیم با رعایت پروتکل های بهداشتی جلوی این موج را بگیریم، تصریح کرد: متاسفانه در روزهای اخیر شاهد کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی هستیم و اخیرا با برگزاری مراسم ترحیم، عروسی، میهمانی و برگزاری جلسات در نهادهای مختلف، نگرانی بابت موج جدید بیماری افزایش یافته است.

صافی زاده افزود: باید توجه داشت هرگونه تجمع و ازدحام می تواند باعث انتقال بیماری از افراد حامل به سایرین شده و موجب گسترش بیماری شود، لذا باید در درجه اول از برگزاری تجمعات پرهیز کنیم و اگر قرار است برنامه ای اجرا شود، پروتکل های بهداشتی مد نظر باشد و با کمترین جمعیت، زمان کوتاه، رعایت فاصله و استفاده از ماسک توسط تمام حاضرین برگزار شود.

وی بیان کرد: در برخی مناطق که اخیرا با افزایش موارد ابتلا مواجه بوده ایم، علتش شرکت در مجالس ترحیم بوده، از آنجایی که در حال حاضر برگزاری مراسم ختم در مساجد ممنوع است، متاسفانه این مجالس به داخل منازل منتقل شده و در اغلب موارد افراد صاحب عزا بدون رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، مراسم برگزار می کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: درخواست داریم تسلیت را به صورت مجازی و تلفنی به صاحب عزا بگویند و افرادی که به اینگونه جلسات مراجعه می کنند، حتی الامکان زمان حضور را به حداقل رسانده و حتما از ماسک استفاده کنند.

وی در پایان تصریح کرد: به منظور قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در جامعه، بر حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در محیط های کار و خارج از منزل تاکید داریم.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.