تاریخ انتشار : یکشنبه 12 دی 1400 - 18:40
156 بازدید
کد خبر : 183613

درختکاری وصیت پدرم است/ تاکنون ۴۷ هکتار صنوبرکاری کردم

درختکاری وصیت پدرم است/ تاکنون ۴۷ هکتار صنوبرکاری کردم

ایسنا/گیلان صنوبرکار نمونه کشور گفت: پدرم در بخش پیمانکاری چوب کار می کرد و لذا همواره توصیه می کرد بعد از بریدن هر درخت دو برابر آن را بکارم لذا ۱۸ سال است که درختکاری می کنم. عباس مهرپور، صنوبرکار نمونه کشور در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه از دوران نوجوانی به زراعت و مزرعه داری علاقمند بودم، اظهار

درختکاری وصیت پدرم است/ تاکنون ۴۷ هکتار صنوبرکاری کردم

ایسنا/گیلان صنوبرکار نمونه کشور گفت: پدرم در بخش پیمانکاری چوب کار می کرد و لذا همواره توصیه می کرد بعد از بریدن هر درخت دو برابر آن را بکارم لذا ۱۸ سال است که درختکاری می کنم.

عباس مهرپور، صنوبرکار نمونه کشور در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه از دوران نوجوانی به زراعت و مزرعه داری علاقمند بودم، اظهار کرد: از همان دوران در کنار پدر دامداری و مرغداری انجام می دادم.

وی با اشاره به وصیت پدر درباره درختکاری، افزود: پدرم در بخش پیمانکاری چوب کار می کرد و لذا همواره توصیه می کرد بعد از بریدن هر درخت دو برابر آن را بکارم لذا اکنون حدود ۲۰ سال است که در حوزه کشاورزی، دامداری و مرغداری مشغول هستم.

این صنوبرکار نمونه، با بیان اینکه ۱۸ سال پیش در ۱۱ هزار مترمربع نخستین درختکاری خودم را انجام دادم، تصریح کرد: طی این مدت همه ساله بین پنج تا هفت هکتار درختکاری داشتم و در سال زراعی امسال ۱۳.۲ هکتار درختکاری صنعتی صنوبر را انجام دادم که همراه با ایجاد خزانه و نهالستان است.

مهرپور، از کشت توام محصولات جالیزی در اراضی درختکاری شده خود خبر داد و خاطرنشان کرد: رشته تحصیلی بنده صنایع چوب و کاغذ است، اما درختکاری را صرفا یک کار اقتصادی نمی بینم، زیرا کاشتن درخت یک کار خداپسندانه و عامه پسندانه است.

وی با اشاره به نقش درختکاری در کیفیت زندگی آیندگان، یادآور شد: درختکاری به طبیعت کمک می کند و موجب احیای خاک و تولید اکسیژن می شود لذا درختکاری را یک امر چندمنظوره بدانیم.

این صنوبرکار نمونه، با بیان اینکه زراعت چوب در حوزه صنعتی و تیراژ بالا(حداقل یک هکتار) شغل محسوب می شود، گفت: درختکاری در حوزه زراعت چوب نوعی سرمایه گذاری است و زارعین باید صبور و شکیبا باشند تا به سود مورد نظر برسند.

مهرپور، اراضی درختکاری شده خود در شهرستان صومعه سرا را ۴۷ هکتار دانست و اضافه کرد: این درختکاری در اراضی مستثنیات بوده و به ازای هر هکتار ۱۱۰۰ اصله نهال کاشته ام. در نظر دارم تا سال ۱۴۰۱ به صورت اجاره ۱۰ ساله اراضی ملی نیز درختکاری داشته باشم.

وی با بیان اینکه تا سال گذشته از نهالستان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نهال صنوبر دریافت می کردم، ادامه داد: برای نخستین بار خزانه ژنتیکی صنوبر را احیا کردم و تا ۳۰ سال آینده نهال دارم.

این صنوبرکار نمونه، از تولید ۸۰ هزار اصله نهال آماده فروش و انتقال طی امسال خبر داد و تصریح کرد: آماده ارائه اطلاعات و تجربیات شخصی درباره درختکاری به علاقمندان هستم.

وی از جمله چالش های صنعت درختکاری را دیربازده بودن آن دانست و خاطرنشان کرد: بانک ها باید برای بازپرداخت تسهیلات چند سال به زارعین استراحت دهند تا درختان به بازدهی برسند. خوشبختانه قیمت چوب طی دو سال گذشته رشد خوبی داشته و حتی بهتر و بیشتر از شالیکاری جواب می دهد.

مهرپور، از زارعین خواست در کنار درختکاری کشت جالیزی داشته باشند و گفت: این کار علاوه بر مفید بودن برای نهال های کاشته شده، تمام هزینه های درختکاری را تامین کرده و حتی آورده هم دارد.

میرحامد اختری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه زراعت چوب در دو بخش اراضی ملی و اراضی مستثنیات دنبال می شود، اظهار کرد: در طی سنوات گذشته ۱۷ هزار هکتار زراعت چوب در اراضی مستعد جلگه ای استان وجود داشت، اما به دنبال توقف بهره برداری از جنگل های شمال، از نظر قانونی مکلف به زراعت چوب شدیم.

وی توقف بهره برداری چوب از جنگل های هیرکانی را مساوی با گسترش واردات و زراعت چوب دانست و افزود: در راستای برنامه ششم توسعه مکلف به زراعت چوب در ۶۶۰۰ هکتار از اراضی ملی استان گیلان شدیم؛ البته تا سال ۹۸ پیشرفت چشمگیری حاصل نشده بود، اما طی امسال روند کار سرعت بیشتری گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه در حال حاضر در ۱۸۰۰ هکتار از اراضی ملی استان براساس قانون احاله مدیریت و زراعت صنوبر صورت گرفته است، گفت: در جریان مزایده، کلیه مجریان زراعت چوب را از گیلان انتخاب کردیم.

جنگل های گیلان اکسیژن سالانه شش میلیون نفر را تامین می کند

اختری، با اشاره به ظرفیت زراعت چوب در اراضی مستثنیات، تصریح کرد: گیلان در گذشته ۶۵ هزار هکتار زراعت چوب در اراضی مردم داشت و هم از نظر حجم تولید و هم از نظر سطح زیر کشت در کشور اول بودیم، اما به دنبال کاهش قیمت چوب، بخشی از زارعین کار را رها کردند. خوشبختانه با افزایش مجدد ارزش افزوده چوب، در حال حاضر ۴۰ هزار هکتار صنوبرکاری در اراضی مستثنیات داریم که از نظر حجم تولید اول هستیم.

وی نیاز چوبی سالانه کشور را معادل ۱۱ میلیون مترمکعب دانست که تنها پنج میلیون مترمکعب آن در گیلان مصرف می شود و خاطرنشان کرد: وجود کارخانجات بزرگ پالت سازی، فیبر و ام.دی.اف مصرف چوب در گیلان را بالا برده است.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، برداشت سالانه چوب آلات جنگلی را ۱۵۰ هزار مترمکعب دانست و اضافه کرد: طرح تنفس فرصت خوبی برای زراعت چوب است، زیرا این میزان برداشت از جنگل ها جوابگوی نیاز کشور نبود. در واقع زراعت چوب طی ۱۰ سال آینده خودش را نشان می دهد و با افزایش تولید چوب، نیاز چوبی کشور برطرف شده و علاوه بر حفاظت از جنگل های هیرکانی، اشتغالزایی و خودکفایی نسبت به واردات خواهیم داشت.

اختری، با اشاره به اهمیت حفاظت از جنگل های هیرکانی به عنوان تنها بازمانده دوران سوم زمین شناسی، یادآور شد: گیلان ۵۶۵ هزار هکتار جنگل طبیعی دارد که در هر هکتار سالانه ۲.۵ تن اکسیژن تولید می شود که معادل مصرف ۱۰ نفر است لذا میزان اکسیژن تولید شده در جنگل های گیلان نیاز شش میلیون نفر را تامین می کند که نشان دهنده ارزش این جنگل هاست.

وی با بیان اینکه سال آینده آماده احاله مدیریت ۲۰۰۰ هکتار از اراضی ملی استان برای زراعت چوب هستیم، اظهار کرد: سالانه ۵۰۰ هزار اصله نهال صنوبر در سه نهالستان تخصصی گیلان تولید می شود و برای زراعت چوب در اختیار مردم قرار می گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با اشاره به ارائه تسهیلات ۱.۳ میلیارد تومانی زراعت چوب از سوی سازمان جنگل ها و بانک عامل با کارمزد کم، اضافه کرد: هر هکتار صنوبرکاری در سال ۲۰ مترمکعب چوب تولید می کند و لذا در یک دوره ۱۰ ساله شاهد تولید ۲۰۰ مترمکعب چوب در هکتار هستیم. همچنین این اراضی مستعد کشت محصولات جالیزی نیز بوده که برای زارع آورده دارد.

اختری، از شناسایی اراضی ملی موجود در حاشیه باغات و شالیزارها جهت زراعت چوب خبر داد و گفت: این اراضی به مزایده گذاشته می شود و افراد می توانند تا ۱۰ سال زراعت چوب داشته باشند؛ البته این دوره ۱۰ ساله برای دو دوره بعد نیز(۳۰ سال) قابل تمدید است.

وی سیاست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری را ترویج زراعت چوب دانست و متذکر شد: برگزاری کلاش های آموزشی و ترویجی در دستور کار است تا علاوه بر حفاظت از جنگل ها، بخشی از بیکاری را رفع کنیم.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.