تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 دی 1400 - 17:05
182 بازدید
کد خبر : 190072

ترکیه ۴ تن را در رابطه با اعتراضات دانشگاه بغازیچی زندانی کرد

ترکیه ۴ تن را در رابطه با اعتراضات دانشگاه بغازیچی زندانی کرد

دفتر یکی از دادستان‌های استانبول اعلام کرد، به عنوان بخشی از تحقیقات درباره اعتراضات به انتصاب رئیس جدید دانشگاه معتبر “بغازیچی” توسط رئیس جمهور ترکیه، چهار تن رسما زندانی شدند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اعتراضات دانشجویان و اعضای دانشگاه “بغازیچی” به انتصاب “ملیح بولو” به ریاست این دانشگاه توسط رجب طیب

ترکیه ۴ تن را در رابطه با اعتراضات دانشگاه بغازیچی زندانی کرد

دفتر یکی از دادستان‌های استانبول اعلام کرد، به عنوان بخشی از تحقیقات درباره اعتراضات به انتصاب رئیس جدید دانشگاه معتبر “بغازیچی” توسط رئیس جمهور ترکیه، چهار تن رسما زندانی شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اعتراضات دانشجویان و اعضای دانشگاه “بغازیچی” به انتصاب “ملیح بولو” به ریاست این دانشگاه توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از یک ماه پیش آغاز شد. بولو یک استاد دانشگاه است که یک بار به عنوان نامزد حزب اردوغان، کاندیدای پارلمان شده بود. معترضان خواستار استعفای بولو و مجاز بودن دانشگاه به انتخاب رئیس خود هستند و تاکید دارند که این انتصاب خدشه‌ای به آزادی‌های دانشگاهی است. به گفته معترضان، این اولین بار طی چهل سال اخیر است که رئیس یکی از دانشگاههای ترکیه از خارج از دانشگاه و به شیوه‌ای غیر دموکراتیک انتخاب می‌شود.

دفتر دادستان آناتولی استانبول اعلام کرد: چهار تن تا زمان برگزاری دادگاه درخصوص این اعتراضات در منطقه “کادیکوی” استانبول زندانی شدند. آنها به جرائم مختلفی از جمله خسارت به اموال عمومی و پروپاگاندا و تبلیغ تروریسم متهم شده‌اند.

به گفته این دفتر، دو تن دیگر نیز تحت حبس خانگی قرار گرفتند.

در روزهای اخیر، صدها تن از مردم ترکیه در حمایت از دانشجویان معترض دانشگاه بغازیچی در منطقه کادیکوی تجمع کردند. مقامات ترکیه طی دو روز حدود ۱۶۵ تن را بازداشت کرده و دو تن از آنها تا زمان برگزاری دادگاه زندانی شدند.

به گفته مقامات ترکیه، همزمان با گسترش این اعتراضات در استانبول و آنکارا، حدود ۶۰۰ تن از چهار ژانویه تاکنون بازداشت شده‌اند. اکثر بازداشت شدگان آزاد شده‌اند اما دولت انتقاد معترضان را رد کرده و تاکید دارد که این اعتراضات با انگیزه سیاسی صورت گرفته‌اند.

مقامات ترکیه همچنین از آنچه که آمریکا و سازمان ملل به عنوان “لفاظی‌های همجنسگرایی” توصیف کرده‌اند، استفاده کرده و یکی از وزرای ترکیه دانشجویان معترض را به عنوان “منحرفین همجنسگرا” توصیف کرده است.

اردوغان روز شنبه دستور افتتاح دانشکده‌های “حقوق” و “ارتباطات” در دانشگاه بغازیچی را صادر کرد؛ اقدامی که به گفته منتقدان با هدف افزایش نفوذ آنکارا صورت گرفته است.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.