تاریخ انتشار : دوشنبه 20 دی 1400 - 18:32
156 بازدید
کد خبر : 189673

وعده فیلیپین برای حل اختلافات پیرامون حضور نیروهای آمریکایی

وعده فیلیپین برای حل اختلافات پیرامون حضور نیروهای آمریکایی

وزیر خارجه فیلیپین دیپلمات ارشد مانیل گفت، فیلیپین و آمریکا این ماه دیدار خواهند کرد تا اختلافات بر سر توافق بیست‌ساله نیروهای اعزامی (VFA) را در بحبوحه نگرانی‌های تجدیدیافته در منطقه به خاطر دستورکار قاطع دریایی چین، حل و فصل کنند. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، فیلیپین در ماه نوامبر تصمیم خود مبنی

وعده فیلیپین برای حل اختلافات پیرامون حضور نیروهای آمریکایی
وزیر خارجه فیلیپین

دیپلمات ارشد مانیل گفت، فیلیپین و آمریکا این ماه دیدار خواهند کرد تا اختلافات بر سر توافق بیست‌ساله نیروهای اعزامی (VFA) را در بحبوحه نگرانی‌های تجدیدیافته در منطقه به خاطر دستورکار قاطع دریایی چین، حل و فصل کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، فیلیپین در ماه نوامبر تصمیم خود مبنی بر خاتمه VFA برای دومین بار را به حالت تعلیق درآورد تا به این توافق اجازه همکاری با واشنگتن در پیمان دفاعی متقابل بلندمدت را بدهد.

“تئودورو لوکسین”، وزیر امور خارجه فیلیپین روز دوشنبه به کانال خبری ANC گفت: تعلیق به این منظور بود که به کار خود ادامه دهیم و من در حال رفع و رجوع مسائل هستم و به زودی دیدار خواهیم کرد… و به اختلافات پایان خواهیم داد.

وی افزود احتمال دارد نشستی در هفته آخر فوریه برگزار شود اما از ارائه جزئیات در مورد توافق بالقوه امتناع کرد.

“رودریگو دوترته”، رئیس جمهور فیلیپین در فوریه سال گذشته به واشنگتن اطلاع داد که توافق نیروهای اعزامی را به خاطر خشم به وجود آمده از محرومیت یک سناتور فیلیپینی و متحد دوترته از ویزای آمریکا، لغو می‌کند.

اما وی روند خاتمه توافق را طول داده به طوری که حالا به دوره جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا رسیده است.

توافق نیروهای اعزامی چارچوب قانونی را فراهم می‌کند که تحت آن نیروهای خارجی می‌توانند بر یک مبنای چرخشی در فیلیپین فعالیت کنند و کارشناسان می‌گویند بدون این توافق، دیگر توافق‌های دفاعی دوجانبه بین آمریکا و فیلیپین نظیر “پیمان دفاع متقابل” (MDT) هم قابل اجرا نخواهد بود.

ماه گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بر اهمیت MDT و کاربرد واضح آن در صورت مورد حمله قرار گرفتن مانیل در دریای چین جنوبی، تأکید کرد.

اظهارات بلینکن در حالی مطرح شد که مانیل یک اعتراض دیپلماتیک علیه چین به خاطر تصویب یک قانون جدید دریایی تشکیل داده بود. قانون فوق گارد ساحلی چین را مجاز به شلیک به کشتی‌های خارجی می‌دارد که مانیل آن را “تهدید جنگ” توصیف کرد.

چین بر تقریباً تمام دریای چین جنوبی که یک مسیر مهم تجاری است، ادعای مالکیت دارد. فیلیپین، برونئی، ویتنام، مالزی و تایوان هم دارای ادعاهایی در این دریا هستند که با هم همپوشانی دارد.

لوسکین گفت به پافشاری بر منشور رفتاری در آب‌های مورد مناقشه‌ای که هرگز “ایالات متحده را مستثنی نخواهد کرد”، ادامه خواهد داد تا توازن قدرت بین واشنگتن و پکن در منطقه را تضمین کند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.