خب، بذار ببینیم اسپاتیفای چه آماری رو کرده: اسپاتیفای تو ژانویه (دی/بهمن) اعلام کرد که فقط تو سال ۲۰۲۴، ۱۰ میلیارد دلار حق امتیاز به هنرمندها پرداخت کرده. حالا امروز اطلاعات بیشتری رو در این مورد منتشر کرده. پرداخت‌های سالانه به صنعت موسیقی از سال ۲۰۱۴ ده برابر شده و تو سال گذشته، بیش از

خب، بذار ببینیم اسپاتیفای چه آماری رو کرده:

اسپاتیفای تو ژانویه (دی/بهمن) اعلام کرد که فقط تو سال ۲۰۲۴، ۱۰ میلیارد دلار حق امتیاز به هنرمندها پرداخت کرده. حالا امروز اطلاعات بیشتری رو در این مورد منتشر کرده.

پرداخت‌های سالانه به صنعت موسیقی از سال ۲۰۱۴ ده برابر شده و تو سال گذشته، بیش از ۱۲,۵۰۰ هنرمند تونستن بیش از ۱۰۰,۰۰۰ دلار حق امتیاز بگیرن.

اسپاتیفای گفته که تو ۱۰ سال گذشته خیلی چیزا تغییر کرده. درآمد جهانی ضبط‌شده موسیقی از استریم تو سال ۲۰۱۴، ۱۳ میلیارد دلار بوده که ۱ میلیارد دلارش رو اسپاتیفای تأمین کرده. از اون موقع تا حالا، این درآمد بیشتر از دو برابر شده و تو سال ۲۰۲۳ به ۲۸ میلیارد دلار رسیده، با بیش از ۵۰۰ میلیون شنونده پولی تو همه پلتفرم‌های موسیقی.

با این حساب، بیش از ۲۰۰ هنرمند تونستن از مرز ۵ میلیون دلار بگذرن. تو سال ۲۰۱۷، فقط یه هنرمند تونسته بود به این رقم برسه. مرز ۱ میلیون دلار رو هم ۱,۵۰۰ هنرمند رد کردن.

اسپاتیفای تو دو سال گذشته ۴.۵ میلیارد دلار به صاحبان حقوق نشر پرداخت کرده. این شامل ترانه‌سراها، ناشران، PROها (سازمان‌های حقوق اجرا، همون اتحادیه‌های هنرمندان) و سایر سازمان‌های جمع‌آوری میشه.

از بین ۱,۵۰۰ هنرمندی که به رقم هفت‌رقمی (به دلار) رسیدن، ۸۰% اون‌ها آهنگی نداشتن که به لیست ۵۰ آهنگ برتر روزانه جهانی اسپاتیفای (یکی از محبوب‌ترین پلی‌لیست‌های این پلتفرم) برسه. اینا فقط هنرمندهای قدیمی نیستن، بلکه شامل نوازنده‌هایی هم می‌شن که تو سال ۲۰۲۴ کنسرت داشتن و بلیت فروختن.

اسپاتیفای به یه روند جالب دیگه هم اشاره کرده: علاقه بیشتر به موسیقی چندزبانه. تو سال ۲۰۱۷، فقط آهنگ‌های انگلیسی و اسپانیایی از مرز ۱۰۰ میلیون دلار حق امتیاز گذشته بودن. تو سال ۲۰۲۴، هشت زبون وجود داشت: انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی، ژاپنی، کره‌ای، فرانسوی، پرتغالی و آلمانی.

آهنگ‌هایی که به ۱۷ زبون مختلف بودن، تونستن از مرز ۱ میلیون دلار حق امتیاز بگذرن، و هنرمندهایی که به ۵۰ زبون مختلف میخوندن، تونستن به مرز ۱۰۰,۰۰۰ دلار برسن.

اسپاتیفای تأیید کرده که هزینه هر استریم (پخش یه آهنگ) چقدره. ۱ میلیون استریم برابر با ۱۰,۰۰۰ دلاره، که میشه ۰.۰۱ دلار، یا ۱ سنت آمریکا. البته این یه نرخ ثابته نیست و پرداخت بر اساس سهم استریم (streamshare) انجام میشه، چون به گفته خود شرکت، یه نرخ ثابت برای هر استریم امکان‌پذیر نیست، چون شنونده‌ها برای هر آهنگی که گوش میدن پول نمیدن.

تقریباً یه چهارم درآمد جهانی ضبط‌شده موسیقی الان از اسپاتیفای میاد، در حالی که تو سال ۲۰۱۷، این رقم ۱۵% بود. این تعداد کل شامل فروش فیزیکی، کنسرت، مرچندایز، سینک (استفاده از آهنگ تو فیلم و سریال) و سایر منابع میشه و جایگاه کلیدی اسپاتیفای رو تو این صنعت نشون میده.

 

 

منبع: gsmarena

خروج از نسخه موبایل