تاریخ انتشار : یکشنبه 19 دی 1400 - 18:22
138 بازدید
کد خبر : 188408

شاخص برخورداری عشایر از آب سالم و پایدار به ۶۳ درصد رسید

شاخص برخورداری عشایر از آب سالم و پایدار به ۶۳ درصد رسید

ایسنا/خراسان جنوبی رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: شاخص برخورداری عشایر از آب سالم و پایدار قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور پنج درصد بود که ۴۰ سال بعد به ۴۳ درصد رسید و با اذن رهبری، توجه دولت و تصویب مجلس در ۲ سال شاخص برخورداری به ۶۳ درصد رسیده است. شاهپور علائی مقدم، امروز

شاخص برخورداری عشایر از آب سالم و پایدار به ۶۳ درصد رسید

ایسنا/خراسان جنوبی رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: شاخص برخورداری عشایر از آب سالم و پایدار قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور پنج درصد بود که ۴۰ سال بعد به ۴۳ درصد رسید و با اذن رهبری، توجه دولت و تصویب مجلس در ۲ سال شاخص برخورداری به ۶۳ درصد رسیده است.

شاهپور علائی مقدم، امروز دوشنبه ۲۰ بهمن در آیین بهره‌برداری از فاز دوم طرح آبرسانی پایدار به محلات عشایری خواجه منجیکوه شهرستان نهبندان از بهره‌برداری ۲۸۸ پروژه آبرسانی با اعتبار ۱۳۵ میلیارد تومان در مناطق عشایری کشور همزمان با دهه فجر امسال خبر داد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: با توجه به پیگیری‌هایی که از طریق دولت و مجلس انجام دادیم، با اذن ویژه مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی برای اجرای پروژه‌های حوزه عشایر موافقت شد.

وی با بیان اینکه اولین بار در تاریخ عشایری، مقام معظم رهبری اذن ویژه‌ای برای جامعه عشایری دادند و مرقوم فرمودند که عشایر مهم هستند و برای آبرسانی به این جامعه باید تلاش کنیم، بیان کرد: سال گذشته نیز از محل همین اعتبارات ۲۵۴ میلیارد تومان پروژه آبرسانی به جامعه عشایری در کشور اجرا کردیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: خراسان جنوبی جزء دو یا سه استان نخست جذب اعتبارات بند (ح) تبصره چهار بوده که حدود ۳۵ میلیارد تومان برای ارتقای شاخص برخورداری آب در جامعه عشایری در این استان هزینه شده است.

علائی مقدم گفت: ۱۳ هزار و ۵۰۰ پنل خورشیدی در دهه فجر و تا پایان امسال بین عشایر کشور توزیع می‌شود که هزار و ۲۰۰ پنل مربوط به خراسان جنوبی است.

وی گفت: جمعیت عشایر کشور بسیار زیاد نیست، اما همت بالایی دارند و با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تقریبا در ۶۰ درصد مناطق جغرافیایی کشور پراکنده هستند.

رییس سازمان امور عشایر بیان کرد: ایران کشور پهناوری است که تنوع اقلیم فراوان دارد لذا عشایر با به‌کارگیری استراتژی کوچ، توکل بر خداوند و تکیه بر دام و مرتع برای کشور عزت‌آفرینی کرده و به فرمان امام و رهبری لبیک می‌گویند.

وی از عشایر به عنوان نماد اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: خدمت به جامعه عشایری و عشایر، عین عبادت است چون در خودکفایی گوشت قرمز، اقتصاد، حفظ فرهنگ کهن ایران اسلامی و فرهنگ عمیقی که مختص کشور است کار بزرگی انجام می‌دهند.

علائی مقدم افزود: با عنایت دولت تحولات بسیار عظیمی در هفت سال گذشته در راستای خدمت‌رسانی به جامعه عشایری اتفاق افتاده است.

وی ارتقای سطح معیشت و رفاه عشایر را از اهداف و برنامه‌های مهم سازمان امور عشایر دانست و گفت: اگر در زمینه زیرساخت‌ها و افزایش شاخص‌های برخوردار جامعه عشایر تلاش کنیم بدون شک عشایر در اقتصاد، معیشت و تولید هم موفق می‌شوند.

رییس سازمان امور عشایر با اشاره به وجود ۶۶ هزار کیلومتر ایل راه عشایری در کشور افزود: عشایر در شهر و روستا زندگی نمی‌کنند پلاک، خیابان، بولوار یا پارک ندارند لذا باید برای دسترسی عشایر به سامانه عرفی تلاش بیشتری کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: به همین لحاظ در قانون بودجه ۱۴۰۰ ردیف مستقل راه‌های عشایری را پیشنهاد دادیم و تصویب شد که امید است ابلاع شود.

وی گفت: درخصوص برق‌رسانی از وزارت نیرو و شرکت توزیع برق استان قدردانی می‌کنیم که در محلات عشایری نهبندان برق پایدار فراهم شده است.

علائی مقدم افزود: دهه فجر امسال در حوزه برون دستگاهی ۲۸۲ پروژه بزرگ و کوچک با همکاری ۳۲ دستگاه اجرایی و با اعتبار هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان در بخش عشایری کشور افتتاح می‌شود.

وی بیان کرد: در حوزه زنان عشایری که ۵۰ درصد جامعه بانوان را تشکیل می‌دهند برای پرداخت تسهیلات کم‌بهره با بازپرداخت پنج ساله آمادگی داریم.

رییس سازمان امور عشایر ایران اظهار کرد: به همین دلیل یکی از مهمترین مولفه‌ها برای پایداری عشایر تا بتوانند هم از شغل خود محافظت کنند و هم تولید داشته باشند، تامین آب شرب انسان و دام است.

وی با بیان اینکه دفترچه‌های بیمه عشایر تا پایان سال جمع‌آوری خواهد شد، خاطرنشان کرد: عشایر باید به تعاونی‌های عشایری مراجعه کنند و کارت با پنج سال اعتبار که با در دست داشتن آن می‌توان به سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سایر مراکز مراجعه کرد، دریافت شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.